Blog

Powrót
19.05.2020
Bagaimana Individu Membeli atau Menjual Stok?

Sekuriti Moden : Apakah itu?

Saham moden dalah berbeza

Saham moden agak berbeza dengan merekadaripada pasaran sekuriti yang biasa dibayangkan. Pada hakikatnya, hanya bil pertukaran dan sijil simpanan yang digunakan oleh bank masih wujud dalam bentuk fizikal. Kebanyakan saham telah hilang bentuk fizikalnya dan bertukar kepada digital. Kini, mustahil untuk membeli portfolio saham dan mendapatkannya dalam bentuk fizikal.

Kini, proses pembelian hanyalah sebagai sebuah proses untuk mendapatkan rekod:

- dalam pendaftaran syarikat khas,

- di bursa saham,

- di simpanan broker - pada akaun berasingan untuk menyimpan sekuriti.

Walaupun pembeli tidak benar-benar menerima sekuriti dalam bentuk fizikal, beliau masih berhak menerima hak undang-undang untuk menggunakannya dan menjualnya semula.

Bagaimana Membeli Stok?

Pembelian stok oleh orang persendirian adalah dilarang oleh undang-undang. Untuk melakukan ini, anda perlu menggunakan perkhidmatan broker - syarikat perantara yang menyediakan akses kepada pertukaran individu dan membuka akaun yang berkaitan: broker dan simpanan. Sebenarnya, semua transaksi dilakukan oleh broker, tetapi hanya atas nama peniaga. Terdapat beberapa cara untuk membuat pesanan:

- Perkhidmatan broker bukanlah kaedah yang cepat, tetapi mahal - komisen $ 25 dikenakan untuknya.

- Melalui e-mel - masih ada jeda antara pengiriman pesanan dan pelaksanaannya, kebarangkalian anda akan kehilangan sedikit keuntungan, terutama ketika melakukan perdagangan pada siang hari.

- Di terminal perdagangan - perisian khas untuk PC atau telefon pintar yang menyediakan sambungan Internet langsung ke server dan menyediakan transaksi segera. Kaedah ini adalah yang paling mudah, kerana ia juga menyediakan alat statistik untuk menilai prestasi perdagangan anda.

- Melalui laman web broker - broker moden menyediakan akses ke versi web terminal, dan anda tidak perlu memasang perisian tambahan.

Oleh itu, jika seseorang individu ingin membeli saham, ia hanya akan mengambil 5 langkah mudah:

1. pilih broker,

2. mendaftar di laman webnya,

3. dapatkan log masuk dan kata laluan yang unik untuk akses ke bursa,

4. pasang terminal perdagangan - perisian untuk PC atau aplikasi untuk telefon pintar,

5. log masuk menggunakan data yang diterima.

Setelah masuk ke akaunnya, trader akan segera mendapat akses ke sebut harga semasa dan, setelah akaunnya dibiayai, dan boleh melakukan transaksi pertama.

Banyak broker dan terminal perdagangan juga memenuhi keperluan peniaga baru dan memberikan akses ke akaun demo dan akaun dengan mata wang maya. Semua ini membolehkan anda cepat menguasai persekitaran di bursa saham, memahami bagaimana dan waktu yang terbaik untuk melakukan transaksi tanpa risiko kehilangan wang sebenar.

Stok Apa Yang Boleh Saya Beli?

Dengan akses ke bursa saham, pedagang dapat membeli stok yang tersenarai. Pelaburan yang paling logik dan menguntungkan adalah pembelian stok melalui syarikat asing. Berdagang di pasaran AS, jauh lebih mudah untuk mencari syarikat dengan saham yang terus meningkat.

Yang paling menguntungkan dan dituntut sekarang adalah saham syarikat terkemuka dalam industri tertentu: Apple, Google, Microsoft di sektor teknologi, Tesla Motors dalam kejuruteraan mekanikal, Coca-Cola dan McDonalds dalam industri makanan.

Langkah paling berisiko adalah dengan membeli stok syarikat yang berpotensi berjaya, yang tidak terlalu terkenal dan cukup murah, tetapi mempunyai peluang pertumbuhan yang cepat. Dengan kata lain, mereka dapat meroket, membawa pendapatan yang lumayan kepada pemegang saham yang melabur sebelum pertumbuhan yang diharapkan. Namun, untuk menjana keuntungan, anda harus mempunyai kemahiran untuk mencari syarikat kecil yang berpotensi dan meramalkan pertumbuhannya.

Bagaimana Menjual Sekuriti?

Dengan kerjasama melalui broker, seseorang individu bukan sahaja dapat membeli saham dengan mudah, tetapi juga menjualnya. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu mengemukakan pesanan untuk dijual di terminal perdagangan, menetapkan harga anda sendiri atau memilih pilihan dengan penetapan harga pasaran secara automatik.

Sebenarnya, proses jual beli agak mudah dan hampir setiap orang dapat melakukan ini. Perkara yang paling sukar adalah memilih saat jual beli yang tepat. Ini adalah melalui pengalaman, dan sesiapa sahaja dapat memperolehnya dengan mudah dengan mengambil bahagian dalam perdagangan.